Zaterdag 16 maart 2024

AFDELING DEN HAAG

Afbeelding met tekst, illustratie Automatisch gegenereerde beschrijving

Er is veel te doen op zaterdag 16 maart bij de Stadskwekerij!
Eerst is er de plantenruilbeurs, daarna de workshop ‘Rozen snoeien’, in de middag ‘Lenteschikking’ maken.

Plantenruilbeurs

Op zaterdag 16 maart van 9.45 – 10.45 uur is er weer een plantenruilbeurs in de kas van de Stadskwekerij.
Zowel voor leden als niet-leden van Groei & Bloei.
Liefst vóór 10.15 uur planten binnen brengen in potten.
Daarbij graag de naam van de planten en de kleur van de bloemen.
Wat valt er te ruilen? Vaste tuinplanten, eenjarige tuinplanten, kamerplanten, heesters en kleine boompjes, moestuinplanten en vijverplanten.
Onze zadendoos is weer gevuld, dus je kunt weer zaden uitkiezen.
Weten wat we op voorraad hebben? Kijk dan op: https://denhaag.groei.nl/activiteiten-actueel/zadenlijst-voorjaar-2024

Workshop rozen snoeien uit Westbroekpark

Zaterdag 16 maart om 10.45 uur laat Herman Poelsma op de Stadskwekerij zien hoe je heester- en leirozen snoeit.
Daarna snoei je zelf een roos die na afloop mee naar huis mag.

Rozen uit het Westbroekpark krijgen daarmee een tweede leven in jouw tuin!

Rozen uit het rosarium van het Westbroekpark? Ja echt!
In het rosarium worden nieuwe rassen van rozenkwekers 3 jaar getest.

Vrijwilligers onderhouden de perken, deskundigen verzorgen en snoeien de rozen.
Hierbij wordt overigens geen gif gebruikt.
Jaarlijks worden de rozen gekeurd. Doorstaan ze de keuring, dan worden er 30 exemplaren van geplant in een perk.

Dit betekent dat er ook elk najaar weer rozen moeten worden gerooid om plaats te maken voor nieuwe rozen.
Ieder jaar wordt een deel hiervan met kale wortels ingekuild voor Groei & Bloei.
Net voor de workshop ‘Rozen snoeien’ worden de rozen naar de Stadskwekerij gebracht.

Afbeelding met gebouw, buitenshuis, bloem, raam Automatisch gegenereerde beschrijving            Afbeelding met bloem, plant, bloemblaadje, Rosa sempervirens Automatisch gegenereerde beschrijving

Tweede leven rozen Westbroekpark.  Fotograaf: Ingeborg Blessing

De workshop is gratis voor leden en niet-leden van Groei & Bloei.
Aanmelden vooraf is niet nodig.

Neem wel zelf een schone snoeischaar en handschoenen mee!

Adres Stadskwekerij: Kwekerijweg 8a, 2597 JK Den Haag (= zijstraat Badhuisweg)

www.denhaag.groei.nl

Lenteschikking (herinnering)

Foto uit collectie Elbert Sterk

Zaterdag 16 maart van 14.00-16.00 uur : Lenteschikking
We gaan een mooie tafelschikking maken op een langwerpige ondergrond onder leiding van Elbert Sterk.

Bolletjes, takjes en frisse voorjaarsbloemen in oasis gestoken, een feestje voor op iedere tafel.
Neem zelf een schaar en een scherp mesje mee!

Aanmelden  voor 11 maart bij Astrid Démétriadis : ademetriadis@hotmail.com.
De kosten voor deze schikking bedragen €32,50 voor leden en € 37,50 voor niet leden.

Graag overmaken op ING rekening NL42INGB0003428311 t.n.v. KMPT afd Den Haag o.v.v. Lenteschikking .

De betaling moet voor 11 maart binnen zijn. Dan pas is de inschrijving definitief.

Adres Stadskwekerij: Kwekerijweg 8a, 2597 JK Den Haag (= zijstraat Badhuisweg)

www.denhaag.groei.nl